Makan dan Diet Cara Sunnah

Saya membuat sedikit kajian tentang makan dan diet yang berkesan, sihat dan tidak perlu berbelanja lebih. Banyak juga saya temui cara dan info ilmiah berkenaan perkara ini. Namun demikian, saya lebih tertarik cara sunnah yang ditinggalkan oleh Rasul saw. Ia ringkas tapi ilmiah. Hasil daripada kajian tersebut dapatlah saya merumuskannya seperti berikut.

1. Aturkan cara pemakanan.

a) Sarapan: Makan makanan yang berkalori tinggi iaitu makanan yang membekalkan tenaga bagi melakukan aktiviti harian.

b) Makan tengah hari: Kurangkan kuantiti makanan yang dimakan dan imbangkannya dengan sayur-sayuran dan buah-buahan.

c) Makan malam: Kurangkan kuantiti makanan yang dimakan. Makan malam penting kerana ia akan melambatkan proses penuaan dan dapat menghasilkan tidur yang nyenyak. Rasul saw menganjurkan makan malam walaupun dengan hanya sebiji kurma.

2. Ikut saranan Rasul saw.
a) Mempelbagaikan jenis makanan yang bersifat panas dan sejuk. Sebagai contoh: Buah rutob dan tembikai. Rasul saw pernah menyejukkan makanan yang panas iaitu rutob dengan makanan yang sejuk iaitu tembikai. Dan begitulah sebaliknya.

b) Sebelum makan hendaklah membaca Bismillah. Ini kerana makanan yang kita makan bukan sekadar mengandungi nutrien yang kita perlukan, bahkan terdapat juga toksid dan kuman yang tidak diketahui. Jadi sebelum makan, hendaklah kita mulakan dengan nama Allah yang Maha Penyayang.

c) Makan jangan berlebihan. 'Berhenti Sebelum Kenyang' itu amat baik untuk dijadikan panduan ketika makan;-)

d) Membahagikan perut kepada 3 bahagian. 1/3 bagi makanan, 1/3 bagi minuman dan 1/3 bagi pernafasan.

3. Tidak perlu berpantang untuk menurunkan berat badan.
Berat badan dapat diturunkan dengan memastikan pengambilan makanan yang seimbang dan tidak berlebihan, bukan dengan cara berpantang. Ini dijelaskan Rasul saw di dalam sabdaannya yang bermaksud: 'Makan, minum, berpakaian dan bersedekahlah kamu dalam batas yang wajar dan jangan berlebihan'. Ini merupakan rahsia sihat yang mudah tapi amat bermanfaat.

4. Bersenam waktu petang.
Senaman digalakkan pada waktu petang kerana ia memiliki nilai aerobik yang besar hingga dapat membakar lemak. Walaubagaimanapun, bersenamlah secara bertahap.

5. Menjaga komposisi makanan.
Menjaga komposisi makanan itu penting. Ahli pemakanan menyatakan komposisi makanan yang baik terdiri daripada 50 peratus bijian seperti beras, kacang dan gandum, 30 peratus sayur-sayuran dan buah-buahan serta 20 peratus protein daripada daging ataupun ikan. Komposisi ini baik bagi pencernaan dan memenuhi keperluan gizi seimbang. Perhatikan cara Rasul saw mengawal pemakanannya.


Info tambahan:

- Asas teori diet terbaik adalah makan makanan halal, baik, cukupkan kuantiti dan susunlah diet supaya tiada makanan yang mendominasikan diet kita.

- Di dalam buku Smart Healing oleh Dr. Mohammad Ali Thoha, dijelaskan terdapat makanan yang bersifat panas dan sejuk. Ciri-ciri makanan sejuk adalah:
1. Mentah
2. Tidak mempunyai rasa ataupun manis sedikit
3. Masam
4. Berair
5. Pucat warnanya
6. Bertekstur lembut
- Memakan timun ataupun tembikai dengan makanan panas seperti kurma, daging kambing dan rempah dapat menenangkan pencernaan dan memelihara keseimbangan suhu badan.

- Makanan berkanji diperlukan sebagai bahan yang membekalkan sumber tenaga. Sayur-sayuran dan buah-buahan pula membekalkan vitamin, mineral dan serat. Manakala makanan berprotein dapat mengekalkan dan memperbaiki tisu tubuh yang rosak. Dilengkapkan dengan pengambilan air 6 hingga 8 gelas sehari. Air yang banyak diperlukan untuk membuang sisa-sisa dan racun dari badan.

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan