Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

Yaman ---> Antara negara yang saya mahu ke sana. Doakan agar hasrat saya ini tercapai, amin (◠‿  ◠).

☆ Muhajirin & Ansor ---> Para sahabat Rasulullah صلى الله عليه وسلم yang saya cinta sampai bila², dunia akhirat.

☆ Muhajirin ---> Datang dari Mekah.

☆ Ansor ---> Penduduk Madinah & gabungan 2 kaum; Aus & Khazraj.

>>> Anda tahu kan semua info di atas ツ.

Namun pasti ada di kalangan anda yang masih belum tahu asal usul penduduk pertama di Mekah & kaum Ansor itu.

Siapakah kaum Jurhum, Aus & Khazraj?

♥ Dengan berbesar hati saya menjawabnya (-‿-)
---> Mereka asal penduduk Yaman. Berhijrah setelah berlaku empangan pecah di tempat mereka.

❀ ܓ Kaum Jurhum melalui kawasan yang berdekatan dengan Mekah. Mereka bertemu dengan Siti Hajar & Nabi Ismail as yang masih bayi di saat itu. Mereka adalah kaum yang SANGAT BAIK.

❀ ܓ Kaum Aus & Khazraj ke Madinah. Dulu di kenali sebagai Yathrib. 2 kaum ini menjadi Ansor & mereka juga SANGAT BAIK.

~ Kredit yang menambahkan lagi "rasa mahu" saya ke Yaman ◕ ‿ ◕.

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan