Hujan dan Abu Nawas

Nama pun---> "Abu Nawas", geleng kepala sambil ◕‿  ◕

>>> Walauapapun cerita tentang hujan, saya tetap cintakan ♥ hujan ツ. Ia sangat friendly dengan saya. Saya tidak pernah demam kerananya, malah setiap titisannya yang terkena kepala saya, subhanaAllah nyaman terasa ツ.

Allah berkata: "Dan Kami menurunkan dari langit air yang barakah."
~ Qaf: 9.

♥ Seharian bersama anak² saudara, seronok alhamdulillah ツ.

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Jom baca cerita tentang Abu Nawas & Hujan (^‿^)...

~:♥::~~::♥::~~::♥::~~::♥::~~::♥::~~::♥::~~::♥::~~::♥::~~::♥::~~::♥:~

Pada suatu hari. Hujan. Melalui tingkap rumah, Abu Nawas melihat jirannya sedang tergesa-gesa berlari masuk ke dalam rumahnya untuk berlindung daripada hujan. Lalu Abu Nawas menegur: Wahai jiranku! mengapa kau melarikan diri daripada 'rahmat ALLAH'? Si jiran hanya terdiam tak terkata apa-apa.

Keesokan hari. Hujan juga. Kali ni, jirannya pula ternampak Abu Nawas tergesa-gesa berlari masuk ke dalam rumahnya untuk berlindung daripada hujan. Lalu jirannya berniat membalas teguran semalam: Wahai jiranku! mengapa kau melarikan diri daripada 'rahmat ALLAH'? Maka Abu Nawas menjawab, niat aku bukan untuk melarikan diri, tapi aku takut kalau-kalau terpijak 'rahmat ALLAH'~ツ
Via Muhammad Thaqif Ilman.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
اَللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا
Allahumma Shoyyiban Na’fian
"Ya Allah turunkanlah hujan yang bermanfaat"

Amin ya Rabbal a'lamiin.

Comments

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan