Perjuangan itu Memerlukan Jiwa Yang Tabah


Sahabat, sebuah kisah Iman & Yakin...

»» Penyeksaan demi penyeksaan menimpa jasad Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم & para sahabat HANYA kerana membawa kalimah tauhid "TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH".

◆ Diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari, saya memetik dari kitab Fiqh Sirah & Biografi Muhammad (dengan bahasa faham saya);

✐► Seorang sahabat Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم yang bernama Khabbab bin Al-A'rat datang menemui Rasulullah yang sedang meletakkan kepalanya berbaring dengan berbantalkan pakaian di bawah lindungan Ka'bah. Ketika itu, beliau & umat Islam mengalami penyeksaan yang amat dahsyat.

✐► S.Khabbab berkata: "Wahai Rasulullah, kenapa tuan tidak berdoa kepada Allah meminta bantuan & kemenangan buat kita?". Khabbab bermaksud dengan kemenangan yang SEGERA.

✐► Lantas Rasulullah صلى الله عليه وسلم menjawab: "Wahai Khabbab, sesungguhnya mereka yang terdahulu daripada kamu pernah ditanam di dalam lubang & digergaji dari atas kepalanya sehingga terbelah dua badannya. Ada yang disikat dagingnya dengan penyikat besi. Namun semua itu tidak membuatkan mereka berganjak sedikit pun dari agama mereka & tidak mengubah pun pendirian mereka.

✐► Wahai Khabbab, serahkanlah urusan ini kepada Allah. DIA akan memenangkan agama ini sehingga nanti ada yang menunggang kenderaan seorang diri dari San'a ke Hadhramaut. Di saat itu dia tidak lagi takut & gentar kepada sesiapapun melainkan Allah sahaja."

»» Fahamilah kisah ini dengan hatimu...

اللهم صل على سيدنا محمد و على آله وصحبه وسلم
------------------------------------------------

Memanjatkan doa kemenangan buat Islam & kesejahteraan umat itu perlu diteruskan. Namun jangan mengharapkan kesegeraan untuk sebuah kemenangan kerana Allah Maha Mengetahui "waktu" yang tepat untuk kemenangan itu.

Comments

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan