Persoalan Khilafiyyah & Penjelasan Ulama'


Sahabat, saya ada info pengetahuan am untuk dikongsi bersama sempena Ramadhan Kareem ツ".

Antara TARGET RAMADHAN saya kali ini ialah khatamkan buku "Persoalan Khilafiyyah..." oleh Ustaz Muhadir bin Hj Joll. Saya namakan buku ini sebagai "NOTA EMAS" kerana nilai ilmunya yang mantap. Soalan demi soalan dijawab dengan hujah yang "kemah keming" kata orang Terengganu ツ.

Saya bawakan di sini 3 contoh mengikut bahasa faham saya. Jika anda 'M' untuk membaca kesemuanya, maka bolehlah baca salah satunya dari 3 contoh di bawah. Kemudian baca KESIMPULAN di akhirnya nanti, ok ツ.
>>> Kepada yang sukakan info ilmiah...
---------------------------------------------------

1. Kisah Sayyidina Bilal رضي الله عنه.

•••► Ketika Rasulullah صلى الله عليه وسلم diIsra'Mi'rajkan, Baginda telah mendengar tapak kasut S.Bilal di dalam syurga. Apabila ditanya apakah amalan yang dilakukan oleh S.Bilal. Beliau memberitahu bahawa beliau sentiasa mengamalkan solat sunat mutlaq 2 rakaat selepas berwudhu' & setiap kali wudhu'nya terbatal.

✐► Rasulullah صلى الله عليه وسلم meredhai amalan S.Bilal tanpa membida'ahkannya walaupun amalan itu tidak diajar oleh Baginda صلى الله عليه وسلم sendiri.
---------------------------------------------------

2. Kisah Sayyidina Khubaib رضي الله عنه.

•••► Ketika S.Khubaib dikeluarkan oleh kaum kafir untuk dibunuh, beliau berkata: "Biarkan aku solat 2 rakaat terlebih dahulu (sebelum kalian membunuhku)."

✐► Kisah ini berlaku ketika Baginda صلى الله عليه وسلم masih hidup. Abu Hurairah yang meriwayatkan kisah di atas berkata: "Beliau (Khubaib) adalah orang PERTAMA yang mengerjakan solat 2 rakaat ketika hendak dibunuh." Ia digazetkan di dalam Sohih Al-Bukhari.
---------------------------------------------------

3. Kisah Sayyidina Rifa'ah رضي الله عنه.

•••► Di dalam solat Maghrib berjemaah bersama Rasulullah صلى الله عليه وسلم, S.Rifa'ah telah menambah doa yang tidak pernah diajar oleh Baginda.

Ketika Baginda membaca سمع الله لمن حمده waktu i'tidal, kemudian S.Rifa'ah membaca ربنا لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه.

Setelah selesai solat, Baginda bertanya siapakah yang telah membaca pujian itu, lalu Baginda berkata: "Sesungguhnya aku telah melihat 30 lebih para malaikat datang berebut, berlumba siapa di antara mereka yang paling awal mencatat pahala pujian tersebut." Ini juga hadis riwayat Imam Al-Bukhari.

✐► Rasulullah صلى الله عليه وسلم tidak mencela perbuatan sahabatnya yang menambah sesuatu doa DI DALAM SOLAT padahal ia tidak pernah diajar oleh Baginda Nabi صلى الله عليه وسلم.
---------------------------------------------------

KESIMPULANNYA;

✔~ Ijtihad "menetapkan" waktu bagi sesuatu ibadah itu diperbolehkan... (komentar Al-Hafidz Ibn Hajar Al-A'sqalani -m/s: 48).

✔~ "Boleh mengADAkan" doa di dalam solat selain dari apa yang diajar oleh Baginda صلى الله عليه وسلم selama mana ia tidak bercanggah dengan apa yang diterima daripada Baginda... (komentar Al-Hafidz Ibn Hajar Al-A'sqalani -m/s: 50).

✔~ Banyak riwayat yang menunjukkan Rasulullah صلى الله عليه وسلم "membenarkan" adanya INISIATIF baru yang ada kaitan dengan doa & bacaan walaupun ianya tidak diajar oleh Baginda sendiri selama mana ia tidak terkeluar dari batasan syariat... (komentar Ustaz Muhadir bin Hj Joll -m/s: 60).

Ustaz Muhadir mengulas lagi: KEBENARAN INI BUKAN KHUSUS KEPADA PARA SAHABAT SAHAJA, BAHKAN IANYA TERBUKA KEPADA PARA ULAMA' YANG BENAR² AHLI DI DALAM BIDANGNYA.

Adapun orang awam macam kita, tak payah nak memandai² ya. Ikut ulama' je, kher insyaAllah. Kerana mereka ikut Nabi صلى الله عليه وسلم. Jamil jiddan ツ.
---------------------------------------------------

Alhamdulillah THE END (◕‿◕). Berpeluh ke baca? Eleh... :p

~ Semoga bermanfaat & anda harus miliki "NOTA EMAS" ini (-‿-)ง

Comments

  1. salam.. berminat dgn kitab ini.. mne bleh bli ekk? :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan