Anak Kepada 2 Orang Yang Disembelih

Kisah 1.

Diceritakan di dalam surah As-Sofaat ayat 100-102 kisah Nabi Ibrahim عليه السلام berdoa kepada Allah memohon seorang anak daripada kalangan orang² yang soleh. Maka dikurniakan seorang anak lelaki bernama Nabi
Ismail عليه السلام.

Setelah Nabi Ismail عليه السلام dewasa, Nabi Ibrahim عليه السلام mendapat mimpi menyembelih anaknya itu dan tahukah apa jawapan Nabi Ismail?

•••► "Wahai ayahku, lakukanlah apa yang diperintahkan Allah kepadamu. InsyaAllah engkau akan mendapatiku termasuk di kalangan orang² yang sabar."

Akhirnya Nabi Ismail عليه السلام ditukarkan kepada qibasy.
==============================

Kisah 2.

Abdul Mutolib pernah bernazar jika beliau dikurniakan 10 orang anak lelaki, beliau akan menyembelih salah seorang daripadanya. Ternyata benar nazar beliau. Beliau mendapat 10 orang anak lelaki yang kuat & gagah.

Janji mesti ditepati walaupun dihalang oleh orang Quraisy ketika itu. Undian penyembelihan jatuh kepada anak bongsu beliau yang bernama Abdullah; Ayahanda Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم. Walaupun ujian ini sangat berat, namun Abdullah tetap redha & sabar.

Akhirnya, Abdullah ditukarkan kepada 100 ekor unta.
==============================

◆ 2 kisah ini ialah kisah kepada Nabi kita Muhammad صلى الله عليه وسلم. Baginda pernah berkata: "Aku ini anak kepada 2 orang yang hendak disembelih."

◆ Yang pertama Nabi Ismail عليه السلام & yang kedua Sayyidina Abdullah; Ayahanda Nabi صلى الله عليه والسلام sendiri.

Sahabat, jom ♫ salawat ♫ salawat ♫ salawat ツ".

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Comments

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan