1 Ke Syurga, 1 Ke Neraka... Kenapa?

Sahabat, pernah bertanya soalan seperti ini?

»» Soalan: Kenapa terdapat sebahagian manusia itu kufur dan dimasukkan ke dalam neraka, dan sebahagian lagi beriman kemudian dimasukkan ke dalam syurga? Sedangkan semua mereka itu adalah hamba²
Allah. Di manakah tanda keadilan Allah?
==============================

◆ Soalan ini pernah ditanya oleh Nabi Musa as kepada Allah. Namun pertanyaan itu bukan menunjukkan bahawa Baginda ragu terhadap keadilan Allah. Tidak sama sekali. Hadaf kepada soalan adalah untuk lebih ma'rifah (mengenal) kepada Allah & untuk menenangkan jiwa Baginda sendiri.

Teruskan pembacaannya ya ツ.

•► Allah Yang Maha Bijaksana tidak terus memberikan jawapan bahkan mengarahkan Nabi Musa as agar menanam gandum. Maka Nabi Musa menjalankan perintah Allah itu.

•► Dimulakan dengan membajak hingga menuai. Setelah dituai, gandumnya disimpan & jeraminya dibakar.

•► Lalu Allah berkata: "Wahai Musa, kenapakah gandum engkau simpan & jerami pula engkau bakar? Bukankah kedua²nya itu milikmu? Di manakah keadilanmu wahai Musa?."

•► Dengan pertanyaan Allah itu, maka Nabi Musa pun fahamlah bahawa gandum & jerami itu miliknya. Sudah tentu Baginda berhak lakukan apa sahaja pada apa yang dimilikinya. Baginda juga tahu baik buruk pada barang milikannya itu.

✔ Inilah jawapan kepada soalan di atas. Allah berhak lakukan apa sahaja & DIA Maha Mengetahui atas setiap sesuatu. Beruntunglah yang menjadi gandum & sengsaralah yang menjadi jerami. Inilah hakikat yang kita tidak tahu, tidak boleh kaji.

✉ Namun ingat! Pada "syariat"nya gandum & jerami itu dari benih yang satu -benih yang suci. Boleh dicorak samada mahu menjadi gandum atau mahu menjadi jerami.

~ Sumber rujukan: Aqidah orang² yang beriman (Anwar Helmy Abdul Malik).
==============================

"Menjadi JERAMI bermakna ia tidak berusaha & tidak memilih untuk menjadi GANDUM" - Nauzubillahi min zalik.

>> Kita diberi pilihan oleh Allah untuk memilih samada mahu menjadi seperti gandum atau jerami. Dan Allah juga sentiasa memberi ruang & peluang untuk kita berubah ke arah kebaikan. Muhasabah...

Comments

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan