Jom ke taman syurga ツ

Menghadiri majlis zikir SAMA tuntutannya dengan suruhan agar berzikir. Majlis yang membesarkan nama Allah, menceritakan tentang perintah & larangan-Nya. Majlis seperti ini diumpamakan oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلمsebagai taman syurga. Allahu Allah, indahnya .

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sayyidina Anas bin Malik ra bahawasanya Rasulullah صلى لله عليه وسلم berkata: “Jika kamu melalui taman² syurga, maka singgahlah/bersenang² di dalamnya.” Sahabat bertanya: “Di manakah terdapatnya taman² syurga itu di dunia ini?” Rasulullah صلى الله عليه وسلم menjawab: “Taman² syurga itu terdapat di dalam majlis² zikir.”

Apakah kelebihan yang ada di dalam majlis² zikir/ilmu ini?

Saya himpunkannya di sini tanpa menyebut hadis² yang saya ambil darinya. Antaranya;

Para MALAIKAT akan mengelilingi bulatan majlis tersebut.
Mereka yang hadir majlis itu akan diselubungi dengan RAHMAT ALLAH, tiada siapapun yang akan mendapat kecelakaan apabila duduk bersama mereka.
Allah akan MEMBANGGA²KAN orang yang hadir itu di hadapan para malaikat-Nya.
Diturunkan ke atas mereka itu RAHMAT & KETENANGAN.

Zikir itu bukan sekadar bertasbih, bertahmid dll bahkan semua amalan yang berupa ketaatan kepada Allah itu dikira sebagai zikir.

Jom ke majlis zikir, salawat & ilmu . Imam Nawawi mengingatkan kita agar berusaha untuk mengamalkan ilmu yang dipelajari walaupun satu kali sahaja sehingga dikira termasuk di dalam kumpulan orang yang mengamalkan ilmu itu. Amalkan sekadar mampu kerana amalan sunnah itu sangat banyak.

Rasulullah صلى الله عليه وسلم memberikan motivasi yang sangat baik: "Jika aku menyuruh kalian melakukan sesuatu amalan (bukan amalan fardhu), hendaklah kalian lakukan apa yang kalian mampu." 
~ Riwayat Imam Al-Bukhari & Muslim rahimahumaAllah.

Sumber: Kitab Al-Azkar oleh Imam An-Nawawi rahimahullah.

Comments

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan