Perang Ahzab - Semangat Setia Kawan


Kali pertama Semenanjung Arab menyaksikan tentera musuh dapat dikumpulkan seramai 10 ribu orang ialah di dalam Peperangan Ahzab.

Tahukah anda siapa DALANG dalam peperangan ini? Siapa yang MENGHASUT agar bangsa arab bersatu menentang Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan Islam? SIAPA? Mereka ialah bangsa ---->YAHUDI.

>>> Dendam mereka digazetkan di dalam surah Al-Maidah ayat 82.

Allah berkata: "Kamu pasti akan mendapati orang yang paling memusuhi Islam adalah orang² yahudi & orang² musyrikin."

Perang ini SANGAT SERIUS, tapi saya sangat teruja dengan kalam Sayyiduna Sa'ad bin Mua'z ra kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم.

"Demi Allah, sesungguhnya kami tidak berhajatkan ini (*), demi Allah kita tidak akan memberi kepada mereka kecuali mata pedang sahaja. Sehingga Allah menghukumkan antara kita dan mereka." Allahu akbar ツ.

♥ Kalamnya membuatkan wajah Baginda صلى الله عليه وسلم yang mulia itu memancarkan cahaya tanda senang dengan jawapannya. Allahu Robbi ツ.

(*) Rasulullah صلى الله عليه وسلم berbincang dengan 2 orang sahabatnya & memberi pandangan peribadi mahu membuat perdamaian dengan Kabilah Ghatfan serta mahu menawarkan kepada mereka 1/3 hasil buah²an Madinah agar mereka mengundur diri dari medan pertempuran.

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

~ Sahabat sejati ialah yang berada di sampingmu ketika kamu susah hati.

Comments

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan