"Pegangan" Masyarakat Di Dalam Beramal

~::♥::~~::♥::~~::♥::~ Ulama' Pewaris Nabi ~::♥::~~::♥::~~::♥::~

Sahabat, macam ni. Saya mahu sentuh tentang I'TIQAD (pegangan) masyarakat dalam beramal. Betul atau tidak KEBANYAKAN masyarakat kita...

~ Mengamalkan sesuatu amalan hanya ---> TAHU & YAQIN bahawa ianya amalan yang ada di dalam Islam,

~ BUKAN mengamalkannya sebagai ---> inilah SUNNAH yang dilakukan oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم.

Betul kan? Dan inilah PENGALAMAN saya mengajar.

❀ ܓ Hanya SEGELINTIR sahaja yang SENTIASA mencari & mengenalpasti adakah ini SUNNAH Kekasih -Rasulullah صلى الله عليه وسلم- atau tidak. Kerana dia akan lakukannya bersama ILMU TAHUNYA itu. Mereka dikenali sebagai MUHIBBIN bukan tukang membida'ahkan orang lain.

Kedua² golongan di atas tidak salah di dalam pegangan beramal. Menjadi salah apabila;

* Mengamalkan sesuatu amalan dengan I'TIQAD bahawa ia amalan yang dilakukan oleh Rasulullah  صلى الله عليه وسلم, padahal yang sebenarnya tidak demikian. Kepada mereka ini, perlu diberikan penjelasan tentangnya. ITU SAHAJA, bukan membid'aahkan amalan itu dengan bida'ah dholalah. Kerana amalan itu tidak salah, yang salah ialah salahfaham individu di dalam beramal.

Ok, saya bawa 1 contoh ---> MEMBACA YASIN DI MALAM JUMAAT.

✔ 1. Di sisi masyarakat awam, mereka mengamalkannya sekadar berpegang bahawa ianya amalan yang ada di dalam Islam. Itu sahaja. Mereka awam & tidak tahu Usul Fiqh & yang sewaktu dengannya. Keadaan ini tidak salah kerana i'tiqad mereka tidak salah. Mereka tidak buat kerana i'tiqad Nabi صلى الله عليه وسلم buat tapi sekadar tahu bahawa ia ada di dalam Islam. Dan memang betullah kan ianya ada di dalam Islam.

✔ 2. Di sisi muhibbin, mereka kenal pasti perkara ini. Mereka ada ilmu tahu bahawa ia bukan amalan sunnah, tetapi mereka tidak menolak amalan ini & tidak membida'ahkannya dengan bida'ah yang sesat. Dan mereka juga ada mengamalkan amalan ini dengan i'tikad ia amalan yang diterima di dalam Islam.

>>> Oleh itu, TIDAK TIMBUL bahawa masyarakat Islam hari ini DITIPU dengan amalan seperti di atas. Atau BIMBANG masyarakat menyandarkan amalan itu kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Ia tidak berlaku demikian. Kalau ada pun, hanya membetulkan fahaman individu yang tersalah faham itu, bukan membida'ahkan amalan membaca Yasin di malam Jumaat.

~ Tolong JANGAN KELIRUKAN masyarakat yang masih lagi belum sedar sepenuhnya tentang KEPENTINGAN ilmu BERTALAQQI. Mereka hanya tahu ILMU GOOGLE sahaja. Jika dikejutkan mereka bahawa ini bukan amalan Rasulullah صلى الله عليه وسلم, maka mereka bukan sekadar tinggalkan bacaan Yasin malam Jumaat bahkan surah Al-Kahfi pun mereka tidak baca. Dan secara TEGAS, bacaan Yasin malam Jumaat bukan bida'ah dholalah. Wa Allahu a'lam.

Bertanyalah kepada ahlinya.

Comments

  1. Sodaqti ukhti! :)

    Syeikh Wisam Muhammad HafizahuLLAH pernah berkata: " Amalan membid'ahkan ini boleh menjadi benteng kepada masyarakat untuk beribadah kerana khuatiri jika apa yg mrk lakukan itu sesat" (aw kamaa qaal)

    Akhirnya, masyarakat jd 'takut2' mahu beribadat. Menjadi teruk jika langsung tinggalkan ibadat. Kebaikan dibuat berpada2.. sedangkan kejahatan semakin berleluasa.

    Sungguh IMBALANCE! :(

    الله المستعان

    ~Kami mengikut Rasulullah, sahabat, Tabiin, tabi' tabiin dan mereka2 yg menjejaki manhaj mereka (iaitu ulamaa dn awliyaa') :')~

    -Cahaya Keadilan (ana sanghafuriyyah) <3

    ReplyDelete
  2. BarakaAllahu fiiki ya Ukhti AlMahbubah Nur A'dilah, syukran atas perkongsian ilmu itu =)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum. Mohon share link ya. Terima kasih diatas perkongsian ilmu ini. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan