5 Bukti Allah Tidak Mahu Mengazabkan Hamba-Nya


~ Sayyiduna Ali kw berkata: "Allah tidak mahu mengazabkan hamba²-Nya tetapi hamba²-Nya sendiri yang mahu diri mereka diazab."

~ Sahabat² yang lain kehairanan & bertanya: "Wahai Ali, kenapa kamu berkata demikian?".

~ Sayyiduna Ali kw menjawab: "Ada 5 sebab kenapa aku berkata demikian;

✔ ❀>> 1. Allah mengutuskan seorang Rasul sebagai penunjuk jalan menuju redha-Nya. Dia memberi khabar gembira & peringatan.

* Jika Allah mahu mengazabkan hamba²-Nya nescaya DIA tidak akan mengutuskan Rasul-Nya, bahkan dibiarkan sahaja mereka di dalam kesesatan.

✔ ❀>> 2. Amalan sunat lebih banyak dari amalan wajib.

* Jika Allah mahu mengazabkan hamba²-Nya nescaya DIA akan memberatkan mereka dengan memperbanyakkan amalan wajib hatta mereka tidak mampu melakukannya. Namun itu tidak berlaku, perintah yang wajib hanya sedikit. Contoh; puasa wajib hanya berlaku 1bulan (Ramadhan) sahaja di dalam tempoh 1tahun.

✔ ❀>> 3. Perkara halal lebih banyak dari perkara yang haram.

* Jika Allah mahu mengazabkan hamba²-Nya nescaya DIA akan memperbanyakkan yang haram. Banyak benda tidak boleh minum & makan. Sudah tentu manusia akan terbeban dengannya untuk mencari sedikit yang halal. Dan akhirnya makan & minum yang haram kerana bilangannya banyak.

✔ ❀>> 4. Allah buka pintu taubat buat hamba²-Nya.

* Jika Allah mahu mengazabkan hamba²-Nya nescaya DIA tidak akan memberi peluang kepada hamba²-Nya yang berdosa itu memohon ampun. Dan tempoh pintu taubat dibuka selama mana nyawa tidak sampai ke halkum (nazak) & matahari belum keluar dari sebelah barat, selama itulah peluang tetap ada.

✔ ❀>> 5. Gandaan bagi setiap amalan kebaikan. 1 kebaikan dibalas 10, manakala 1 kejahatan dikekalkan balasannya 1 sahaja.

* Jika Allah mahu mengazabkan hamba²-Nya nescaya DIA akan menjadikan sebaliknya dari yang di atas.

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

~ Sumber: Ceramah Ust Kamal Asyaari yang bertajuk: "Mencari redha Allah".
Boleh layarinya di sini ---> http://www.youtube.com/watch?v=fbf934a7ipA

Comments

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan