Ubai bin Kaa'b, Seluruh Hidupnya Dengan Salawat


❀ ܓ Sayyiduna Ubai bin Kaa'b berkata: "Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku adalah orang yang sering memperbanyakkan salawat ke atasmu. Berapa banyakkah salawat yang harus aku ucapkan buatmu?".

Rasulullah صلى الله عليه وسلم menjawab: "Ikutlah seberapa banyak yang kamu mahu."

☆ Aku bertanya lagi: "Bagaimana jika 1/4 dari kehidupanku?".

✿ Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata: "Ikutlah seberapa banyak yang kamu mahu. Jika kamu menambahkannya lagi, ia lebih baik bagimu."

☆ Aku terus bertanya: "Bagaimanakah jika setengah?".

✿ Rasulullah صلى الله عليه وسلم menjawab: "Ikutlah seberapa banyak yang kamu mahu. Jika kamu menambahkannya lagi, ia lebih baik bagimu."

☆ Aku berkata: "Bagaimana jika 2/3?".

✿ Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata: "Ikutlah seberapa banyak yang kamu mahu. Jika kamu menambahkannya lagi, ia lebih baik bagimu."

☆ Aku bertanya lagi: "Aku ingin menjadikan SELURUH KEHIDUPANKU untuk BERSALAWAT ke atasmu?.

✿ Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata: "Kalau begitu, keinginanmu akan disempurnakan dan dosamu akan diampunkan."

~ Hadis riwayat Imam Tirmidzi & Al-Hakim.

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Comments

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan