Menyingkap 'Rahsia' Takbir 2 Hari Raya- Part 1

الله أكبر الله أكبر الله أكبر

(Allah Maha Besar)

- Menggerakkan minda dan seluruh jiwa manusia agar membesarkan Allah. Proses untuk menjiwai Allah Maha Besar itu memerlukan jalan mujahadah, muraqabah, muhasabah, mua’qabah dan istiqamah. Apabila sudah sebati dan benar2 faham maka jiwa kita akan berkata bahawa: ‘Hanya Allah Yang ada kuasa, makhluk tiada kuasa’. Jika demikian, mahukah lagi bertuhankan selain Allah???

لا إله إلا الله هو الله أكبر

(Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah. Dia; Allah Maha Besar)

- Memantapkan tauhid. Tauhid sudah ada tapi perlu diperbaharui setiap masa dan saat selama hayat dikandung badan. Mengingatkan hamba2-Nya bahawa Dia bersifat dengan sifat Assomadiyyah; Istighna’ dan iftiqaar. Istighna’- Allah tidak berhajat kepada mana2 makhluk sekalipun. Manakala iftiqaar – Semua makhluk berhajat kepada-Nya.

ألله أكبر ولله الحمد

(Allah Maha Besar. Hanya milik Allah dikembalikan segala kepujian)

- Apabila si hamba sudah dapat mengecapi kuasa rasa bahawa Allah sahaja Yang Maha Besar, maka tiada lagi gentar dan bimbang kepada perkara2 yang waham/kesamaran bertapak di jiwa. Merasakan diri ada pembela dan Pembela itu Maha Besar lagi Maha Berkuasa. Apabila ni’mat ini dapat dirasai, sayugialah kepujian itu akan kembali kepada Allah jua. Dia yang berhak dipuji. Hanya Dia tidak selain-Nya.

الله أكبر كبيرا والحمد لله كثيرا وسبحان الله بكرة وأصيلا

(Allah Maha Besar dengan sebenarnya. Segala puji hanya bagi Allah dengan pujian yang sebanyak2nya. Maha Suci Allah pada waktu pagi dan petang)

- Membesarkan Allah sebagai Khaliq dan mengecilkan manusia dan alam sebagai makhluk. Memuji Allah bukan sekadar bilangan yang tertentu sahaja bahkan lebih dan lebih. Semakin dalam cintanya kepada Allah yang dia dapat rasa maka semakin keraplah pujiannya buat Allah. Mentanzihkan Allah dari segala persamaan dengan makhluk. Tidak akan tercapai tauhid ditangga yang sebenar jika tanpa ada penyucian ini. Mustahil bertapak 2 cinta yang sama kedudukannya dalam satu jiwa. Maka lebihkanlah cintamu kepada yang Maha Suci Allah setiap masamu.

Comments

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan