Kuala Lumpur Berselawat 2

Nota 4: Rahsia Takbir 2 Hari Raya.


Syeikh Dr. Mahmoud memberitahu kepada kita bahawa takbir yang kita sering laungkan setiap kali 2 hari raya umat Islam itu berasal daripada ucapan Jibril as dan 2 orang nabi iaitu Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail alaihimassalam ketika pembinaan Kaa'bah. Ia adalah seperti berikut:

الله أكبر ألله أكبرالله أكبر
(Ini ucapan Sayyidina Jibril as)

الله أكبر ألله أكبرالله أكبر
لا إله إلا الله
(Ditambah tahlil oleh Sayyidina Ibrahim as)

الله أكبر ألله أكبرالله أكبر
لا إله إلا الله والله اكبر
الله أكبر
ولله الحمد
(Disudahkan oleh Sayyidina Ismail as dgn hamdalah)

Rasul saw mengekalkan ucapan puji-pujian demikian adalah untuk menunjukkan kepada kita bahawa mengambil tabarruk dengan perkara yang terpuji itu dibolehkan dan ia sebahagian daripada ajaran Islam.


Nota 5: Maqam bagi mereka yang suka berselawat.

Terdapat hadis yang menceritakan berkenaan pertanyaan Jibril as kepada Rasul saw beberapa perkara tentang soal agama. Antara yang ditanya ialah apa itu Islam, Iman dan Ihsan. Di sini menunjukkan bahawa terdapat 3 maqam bagi setiap kategori tersebut. Maqam ahli Islam, ahli Iman dan ahli Ihsan.

Apa yang saya faham dan dengar dari ceramah Syeikh Dr. Mahmoud ialah maqam bagi mereka yang suka berselawat kepada Rasul saw mencakupi ketiga2 kategori tersebut. Merekalah ahli Islam, ahli Iman dan ahli Ihsan.

Manakala mereka yang tidak suka berselawat atau sedikit sahaja nilai selawat ke atas Baginda saw itu hanya pada maqam ahli Islam. Dan maqam ini masih belum selamat kerana Rasul saw pernah memberi inzar tentang maqam ini yang berbolak balik statusnya pagi dan petang berdasarkan mafhum hadis yang berbunyi: 'Berpagi-pagi mereka itu Islam dan berpetang-petang mereka itu kafir'.

Semoga Allah menyelamatkan kita semua dari status yang menakutkan ini dan memasukkan kita ke dalam kumpulan ahli Islam, ahli Iman dan ahli Ihsan yang suka berselawat ke atas Baginda saw sekaligus mengikuti sunnah dalam apa jua lapangan kehidupan kita ini amin.


Nota 6: Kisah Ibn Hajr Asqalani di tengah laut.


Di dalam perjalanan Ibn Hajr menaiki kapal menuju ke Mekah, beliau telah ditanya 2 soalan yang mencabar oleh Nabi Khidir as. Ibn Hajr tidak mempunyai jawapan bagi soalan tersebut, lantas meminta masa hingga keesokan harinya. Malam itu Ibn Hajr hanya berdoa kepada Allah dengan bertawassul kepada Rasul saw. Beliau berselawat sampai tertidur. Kemudian beliau bermimpi bertemu Rasul saw. Dan Baginda saw memberi jawapan kepadanya.

Soalan yang ditanya:
  1. Berapa lamakah tempoh iddah bagi seorang perempuan yang suaminya disumpah Allah menjadi batu?
  2. Berapa lamakah tempoh iddah bagi seorang perempuan yang suaminya disumpah Allah menjadi pokok?
Jawapannya:
  1. Iddahnya sama seperti kematian suami 4bulan 10hari.
  2. Iddahnya sama seperti dicerai hidup oleh si suami iaitu 3 quru' iaitu samada 3 kali haid atau 3 kali suci mengikut khilaf ulama'.
Allahu Allah, Ibn Hajr mendapat jawapan langsung daripada Rasul saw kerana kasih dan cintanya kepada Baginda saw. Dan ini adalah antara kelebihan berselawat.

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا وحبيبنا محمد وعلى آله

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan