Berblog; Langkah pertama belajar menulis dan berkongsi ilmu

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh

Salam perkenalan

Saya dengan rendah diri memperkenalkan blog saya yang amat sederhana ini. Saya akur bahawa saya bukan penulis terkenal, tidak juga bijak bermain kata-kata sehingga mampu menarik perhatian pembaca. Namun di atas kesedaran dan kebimbangan terhadap perihal bekalan hidup saya selepas mati, maka saya gagahkan diri ini mewujudkan blog sebagai medan dakwah saya di alam maya. Saya mengharapkan agar perkongsian ilmu sedikit dari saya ini dapat memberi manfaat kepada umat yang dicintai Rasul saw ini.

Bak kata hukama': 'Jika kamu tidak mampu melakukan semua perkara, maka jangan dibiarkan semuanya'. Kalau diikutkan rasa terhutang budinya saya kepada Rasul saw yang membawa Islam ini, sudah tentu usaha ini amatlah kecil dan sedikit. Walaupun demikian, bak kata tadi kalau saya hanya mampu melakukan ini sebagai tanda cinta dan terima kasih saya kepada Rasul saw maka saya akan lakukan ia dengan bersungguh-sungguh InsyaAllah amin.

Saya akan cuba berkongsi ilmu yang saya peroleh dari sistem 'zikir fikir' melalui pembelajaran talaqqi, usrah, seminar, pembacaan buku-buku dan lain-lain. InsyaAllah saya akan cuba mengajak diri ini, keluarga, sahabat-sahabat, teman-teman dan semua saudara seIslam ke arah menjelmakan kebesaran Allah di dalam diri kita sehingga kita sanggup berkorban apa sahaja demi Allah Yang Maha Penyayang dan berusaha sebaik mungkin untuk mendapat cinta dan syafaat Rasulullah saw.

Proses dakwah ini berpaksikan konsep " Aslih nafsak wad u' ghairak " - mafhumya: 'Hendaklah kamu mengislahkan diri kamu; memperbaiki diri untuk mendapat keredhaan Allah, dan dalam masa yang sama menyeru orang lain juga untuk pengislahan'. Oleh itu, saya hanya insan biasa yang banyak kekurangannya. Lihatlah kepada apa yang saya kongsikan, bukan dinilai isi mengikut saya yang menyampaikan. 'Siiru a'la barakatiLLAh' ;-)

Comments

  1. salam kak comei (^^,)

    - moga apa yg akak konsi bersama menjadi panduan bersama & segala kebaikan dapat d nikmati bersama.
    - moga akak dalam rahmat kasih sayang ALLAH & RASULULLAH setiap masa insyaALLAH, ameen...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Waktu Fadhilah Di Awal Waktu Solat

Sejarah Penduduk Asal Mekah Madinah

4 Zikir Mudah sepanjang Ramadhan